Çocuklar en iyi nasıl öğrenir?

Çocuğun öğrendiklerinin kalıcı olması için etkin öğrenme gerçekleşmelidir. “Etkin öğrenme” çocuğun yeni bir kavramı deneyimleri sonucu keşfetmesidir. Çocuk, nesneleri ve kendi bedenini kullandıkça bunların kullanım ve özellikleriyle ilgili keşiflerde bulunur. Bu özellikler insanlarla, düşüncelerle ve olaylarla etkileşime girdikçe daha anlamlı hale gelir. Etkin Öğrenme sayesinde çocuk kendi merakı doğrultusunda keşfederek yeni bilgiler üretir, problemlerini çözer.

Etkin öğrenmenin gerçekleşmesi için gerekli bazı unsurlar vardır: Öncelikle çocuğun kullanılacağı malzemenin/uyaranın bulunması gereklidir. Öğrenme, çocuğun malzemelerle doğrudan ilişkiye girmesiyle olur. Bu malzemeler doğada ya da çocuğun çevresinde bulunan her şey olabilir. Çocuğa materyalleri inceleme, kullanma, elle işleme fırsatı verilir. Böylece çocuk kullandığı malzemenin ne işe yaradığını ve farklı özelliklerini (uzun-kısa, yapışkan, kaygan, pütürlü gibi) keşfeder. Nesnenin ne olduğunu onunla deneyler yaparak, tutarak, sıkarak, tırmanarak, altından geçerek, sürünerek, düşürerek, sokarak, koklayarak, tadarak, farklı açılardan bakarak, sesini dinleyerek öğrenir.

Nesneleri farklı şekillerde kullanır. Onları sınıflandırır, sıralar, üst üste koyar, değiştirir. Çocuk neyi, nasıl yapacağını, hangi malzemeleri kullanacağını seçme hakkına sahiptir. Çocuklar kendi ilgi ve amaçları doğrultusunda yaratıcılıklarını kullanarak özgün ürünler ortaya çıkarır. Çocuk çalışırken yaptıklarını kendi sözcükleriyle tarif eder ve bu süreçte aktif şekilde zihnini kullanır. Örneğin: “Bunları yapıştıracağım”, “Ev yapıyorum”, “Burada bir balık yüzüyor, burası da deniz” gibi. Dil aracılığıyla çocuk hareketleri hakkında düşünür ve konuşur, etkinliklerinde başkalarıyla iş birliği arar. Bu ve benzeri deneyimler, çocuklarda etkin öğrenmenin gerçekleşmesini sağlar.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir